(Karim Dakroub. Foto Iñigo Royo)

IF Barcelona en col·laboració amb el projecte Comunitat 360 del MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya) amb el suport del Secretariat de Sants i el MIT (Museu Internacional dels Titelles de Catalunya) a Palau-Solità i Plegamans, proposa una doble operació amb el gran titellaire y psico-terapeuta  libanès Karim Dakroub, per a la realització de dos tallers intensius amb els següents continguts:

1- ‘Titelles per la transformació social’

– Divendres 13 de setembre de 16.30h a 20.30h i dissabte 14 de setembre de 11h a 19h
Lloc: Museu Nacional d’Art de Catalunya
Aforament: 15 persones
– 8 hores de formació
– Taller impulsat pel IF Barcelona i el MNAC, en el marc del projecte Comunitat360 amb el suport del Secretariat de Sants

MNAC – Museu Nacional d’Art de Catalunya. Foto MNAC

Inscripció aquí
Informació: ifbarcelona.info@gmail.com

2- Titelles en l’àmbit clínic. Unint les lluites diàries i la “realitat dramàtica”

. Dissabte 21 de setembre i diumenge 22 de setembre, de 15h a 21h.
– Lloc: Museu Internacional dels Titelles de Catalunya, a Palau-Solità I Plegamans
– Aforament: 15 persones
– 12 hores de formació
Taller impulsat pel IF Barcelona i el MIT, amb la col·laboració de la revista Titeresante.
– Cost: 120 euros. Inscripcions abans del 31 d’agost de 2024: 100 euros Descompte del 15% para als socis de Unima. Veure aquí les ajudes que ofereix Unima Federación als socis d’UNIMA. Dirigir-se a UNIMA Federació Espanya: secretaria@unima.es

El Museu Internacional de Titelles de Catalunya. Foto de Jesús Atienza

Inscripció aquí
Informació: ifbarcelona.info@gmail.com

1- Titelles per a la transformació social. AL MNAC, Barcelona, Parc de Montjuïc, s/n.

Formació especialitzada dirigida a monitors, treballadors socials, psicòlegs, mediadors, artistes o titellaires interessats a treballar en camps de refugiats o amb poblacions migrants amb problemes relacionats amb la violència i l’assetjament.

En el taller s’utilitzen diferents metodologies i mitjans creatius com el teatre, els titelles, el dibuix, l’escriptura de contes i la narració com a eines per apropar-se a aquestes qüestions. Les persones participants construiran el seu propi titella i s’aproparan a metodologies centrades en l’autoimatge, així com en reforçar la resiliència individual i col·lectiva davant dels diferents reptes i problemàtiques especialment relacionades amb els entorns de desplaçament a través d’aquesta pràctica artística.

Karim Dakroub en un taller realitzat al MIT. Foto T.R.

Una formació impartida per  Karim Dakroub, director de teatre, titellaire, psicòleg clínic/psicoterapeuta i consultor psicosocial. Graduat a l’Acadèmia de Teatre de Sant Petersburg i en altres universitats, actualment és professor a la Universitat del Líban. A més és fundador i president de l’Associació KHAYAL per a les Arts i l’Educació.

2- Titelles en l’àmbit clínic. Unint les lluites diàries i la “realitat dramàtica”. MIT, Palau-Solita i Plegamans.

Formació especialitzada dirigida a psicòlegs clínics, terapeutes familiars, educadors, mediadors familiars, treballadors socials i professionals que vulguin conèixer la intervenció amb infants en el seu context familiar.

Titelles creats en processos d’Art-Teràpia del MIT. Foto T.R.

Concepte

Aquest és el resultat de molts anys de recerca i aplicació de l’ús dels titelles en l’àmbit clínic, basat en la integració de diverses experiències i teories, pertanyents a diversos enfocaments i tècniques en psicoteràpia i intervenció terapèutica a través de l’art.

El formador presenta els passos pràctics i els antecedents teòrics de la seva intervenció clínica estructurada utilitzant el titella com a mediador en el marc dels enfocaments psicoanalítics i sistèmics.

Titelles creats pels participants en un curs amb Karim Dakroub. Foto T.R.

El formador aplica el model d’Art Therapy EPR (Jennings 1998) per tal d’acostumar el pacient a un marc clar per a les sessions, alhora que adopta una rutina setmanal. Això contribueix a construir un espai segur d’expressió familiar, a activar la imaginació a través dels titelles, facilitant així la transició entre la realitat quotidiana i la ‘realitat dramàtica’ amb l’ús de símbols de manera segura. La inversió simbòlica de les activitats amb titelles porta el pacient a consolidar la percepció d’ell mateix i el seu paper en la seva família.

Objectius

• Saber utilitzar les eines rellevants per intervenir amb els infants en el seu context familiar.
• Identificar el significat del símptoma i la seva funció en la dinàmica familiar
• Aplicar una intervenció estructurada basada en enfocaments psicoanalítics/sistèmics, i tècniques d’Art-teràpia.
• Desenvolupar les habilitats en l’ús dels titelles com a mediació per potenciar l’autoimatge del pacient i la seva percepció del seu paper en la família.

Estructura de la formació:

– Dos dies de formació (12 hores)
– Introducció al protocol d’intervenció i els seus antecedents teòrics

Karim Dakroub animant un titella en un curs realitzat al MIT. Foto de Núria Mestres

Part teòrica:

• El rerefons teòric de la ‘transformació simbòlica’, basat en dues fonts: El vincle entre la naturalesa dels titelles i l’animisme del qual parlava Freud a ‘Totem and Taboo’ (Freud 1919), i els mètodes creatius en teràpia familiar i de parella anomenats ‘Objectes flotants’ de (Caillé, Rey 2004) (Callié 2007).
• El titella com a objecte de transició basat en el concepte de Winnicott dels fenòmens de transició (Winnicott 1974)
• La pràctica clínica de titelles en el marc de l’EPR (Embodiment, Projection, Role) (Jennings 1998)

Part pràctica:

• Presentació d’una intervenció clínica estructurada (protocol) (15 sessions), per tractar els trastorns infantils amb l’ús de titelles, en el marc dels enfocaments analítics/sistèmics.
• Presentació d’un cas pràctic,
• Aplicació de les tècniques que inclouen l’artesania i el joc de rols per a una millor comprensió de la intervenció clínica.

El professor

Karim Dakroub, PhD, psicòleg clínic, psicoterapeuta, director de teatre, titellaire i consultor psicosocial. Professor a la Universitat Libanesa. Fundador i president de l’Associació Khayal per a les Arts i l’Educació, representant de la UNIMA (Unió Internacional de Titelles) al Líban. Va ser el pioner al món àrab de l’ús de titelles en els camps clínics i psicosocials, i un dels principals experts d’aquest pràctica a tot el món.