Federico García Lorca, autor del drama rural: “La casa de Bernarda Alba”. Fotografia presa per Luís Buñuel. @Hereus Família Buñuel

En el transcurs de la setmana que anava del 10 al 14 d’octubre, mitjançant un correu electrònic,  la Fundació AISGE feia arribar als seus socis i sòcies –professionals del cine i el teatre- una invitació convidant-los assistir com a públic a la lectura de: Bernarda, acusada de homicidio en grado de tentativa, text original de Damià Barbany,  és a dir, del mateix que aquí escriu. 

Així d’entrada, pot semblar poc “elegant” que jo mateix em disposi a escriure sobre la meva obra, però en realitat l’objectiu d’aquest article es concentra en una única escena, la nº 16. De manera que la meva elegància restarà immaculada. 

Damià Barbany, autor i director de “Bernarda, acusada de homicidio en grado de tentativa”. Foto: David Ruano

L’acte, es va celebrar el 17 d’octubre a les 19 hores. Lloc: el nou teatre-auditori que amb el nom d’ESPAI ACTUA, la fundació AISGE ha posat en marxa al carrer Còrsega 662 de Barcelona. 

El destí d’ESPAI ACTUA, és oferir una amplia disponibilitat per a activitats culturals tipus: lectura d’obres de teatre, conferències, assajos d’espectacles, cursos que imparteixin disciplines relacionades amb el teatre i la dansa, etc. 

L’Espai Actua, de la Fundació AISGE a Barcelona. Foto: Betevé

Aquest espai compta amb un bon escenari i una graderia amb capacitat per a un centenar de persones. També disposa de dues sales per assajos i reunions. I un confortable saló-biblioteca amb butaques i sofà. 

L’Espai Actua, de la Fundació AISGE a Barcelona. Foto: Espectáculos BCN 

La lectura de Bernarda, acusada de homicidio en grado de tentativa, va anar a càrrec de l’actriu Cristina Plazas, en el personatge de: Bernarda. I de l’actor Abel Folk, en el personatge de: Abogado

L’actriu Cristina Plazas. Imatge d’arxiu. Foto:Tumpik 
L’actor Abel Folk: Imatge d’arxiu. Foto: Americo Piñero

El text de Berrnarda acusada de homicidio en grado de tentativa ens presenta el famós personatge de García Lorca, sense cap modificació en els seus trets ideològics. És exactament la mateixa Bernarda: intolerant, eixuta, beata, dictatorial, impositiva, ultra conservadora. 

Imatge d’arxiu d’una característica i autoritària Bernarda, extreta d’un dels moltíssims muntatges teatrals que al llarg dels anys han recreat damunt l’escenari el text de García Lorca. Foto: beckmesser.com 

 

L’única diferència que presenta la Bernarda del meu text, respecte a la Bernarda de García Lorca, és la nova situació en què es troba: presó preventiva a l’espera d’un imminent judici…

El personatge de Abogado, prepara una estratègia de defensa per a exposar davant el jurat, el jutge i el fiscal. 

En contra del que seria lògic, Bernarda es mostra molt recelosa i contrariada davant les propostes del seu Abogado. Hi ha desacords, hi ha conflicte.

Desvetllar més aspectes argumentals, seria caure en això que ara en diuen: espoiler.  

Entre les diverses La casa de Bernarda Alba que ens els darrers temps han pujat a l’escenari, podem destacar la que va interpretar Núria Espert, amb direcció de Lluís Pasqual. 

La casa de Bernarda Alba”. Rosa Mª Sardà en el personatge de Porcia i Núria Espert en el personatge de Bernarda. Direcció Lluís Pasqual. Foto: tnc.cat

És possible que en aquest moment, algú, davant la seva pantalla, es pregunti: quin sentit té parlar d’un espectacle interpretat per persones de carn i os, en aquesta revista digital, del tot especialitzada en espectacles de titelles, marionetes i teatre d’ombres? 

La resposta ens ve proporcionada per l’escena 16 abans esmentada,    on un personatge titella adquireixi tot el protagonisme, i amb la seva presència puntual  fa possibles uns moments de gran força dramàtica. 

Aprofito però, per deixar constància de la més que favorable acollida del públic assistent a la lectura. Una acollida del tot estimulada per l’experiència i el talent amb que Cristina Plazas i Abel Folk van saber insuflar intenció i intensitat  als seus personatges, malgrat la limitació que suposa fer-ho des de la lectura a peu dret, davant d’un faristol 

17-10-2022.Cristina Plazas,  llegint el personatge de Bernarda. Espai Actua de la Fundació AISGE. Foto: Joaquim Farrero 

 

17-10-2022. Abel Folk,  llegint el personatge de Abogado. Espai Actua de la Fundació AISGE. Foto: Joaquim Farrero
17-10-2022. Damià Barbany, flanquejat pels personatges de Bernarda i Abogado, dirigint la lectura de “Bernarda acusada de homicidio en grado de tentativa”. Espai Actua de la Fundació AISGE: Foto: Joaquim Farrero 

Si l’escena 16 atorga un protagonisme puntual a Bernarda, encarnada en la figura d’un titella, en aquesta mateixa  escena  -per boca  del personatge Abogado- es  fa una referència a l’obra de García Lorca: Los títeres de Cachiporra. Com el seu títol indica, escrita per a titelles.

Dibuix per a la coberta d’una edició de “Los títeres de Cachiporra” de García Lorca. Foto: dramascara.cl.

La imatge següent pertany a l’espectacle de dansa i titelles Bernarda’s Backstage, de la companyia de teatre Winged Cranes, fundada a Londres per Alejandra Prieto. Bernarda’s Backstage recrea sense paraules el drama de La casa de Bernarda Alba.

Titella que representa el personatge d’Adela,  la filla rebel de Bernarda. Companyia de Teatre Winged Cranes. Foto: The Diplomat in Spain

Centrem-nos definitivament en l’escena de Bernarda, acusada de homicidio en grado de tentativa, objectiu d’aquest article. En l’escena 16 i en el protagonisme que en el seu context adquireix el titella Bernarda. Res millor per a copsar-lo que la transcripció literal de tres fragments que ens mostren la seva Aparició en Escena, la seva Entitat Dramàtica, i la seva Tràgica Exterminació…

Fragment Aparició en Escena del titella Bernarda: 

ABOGADO: Un momento…(abre el maletín y extrae un títere de guante, construido con un acabado realista que imita el rostro de Bernarda) 

BERNARDA: (sorprendida) ¿Qué es eso? 

ABOGADO: No la reconoces… Eres tú.

BERNARDA: ¡Un títere? 

ABOGADO: Reproduce tu rostro con mucha fidelidad. Impresionará al jurado. 

BERNARDA: ¿Vas a sacar un muñeco en mitad del juicio?

ABOGADO: Me propongo que hables con él ante el jurado. Que entre tú y el títere se establezca una relación confidencial. Un diálogo presidido por la más absoluta sinceridad. 

BERNARDA: ¡Es una extravagancia! 

Dibuix previ a la construcció del titella de guant: Bernarda, segons disseny de la titellaire Núria Mestres. 

Fragment Entitat Dramàtica del titella Bernarda: 

ABOGADO: (al público, mostrando el títere) No es un títere, es mucho más que eso, (por Bernarda) es ella. (a Bernarda) Eres tú. Es la prolongación de tu personaje, de ti misma en forma de efigie. No es un títere, no es una muñeca, es un duplicado en forma de alteridad. Todos tenemos una alteridad, un yo distinto y al mismo tiempo semejante. 

Fragment Extinció Tràgica del titella Bernarda: 

(Bernarda se aproxima al garrote vil. Coloca el títere en el interior de la argolla destinada a sujetar el cuello del reo y con la otra mano hace girar la manivela que acciona el tornillo. Este se desplaza hacia delante hasta hacer contacto y presión en el cuello del títere. Bernarda, suelta el títere y este queda sujeto y suspendido en la argolla del garrote) 

(la imagen es tétrica… Bernarda, se santigua)

Fins aquí, tres moments d’aproximació al titella Bernarda… i el meu agraïment a la Fundació AISGE, per haver acollit la lectura de Bernarda, acusada de homicidio en grado de tentativa. I agraïments també a la bona acollida  del públic assistent. 

Amb aquests antecedents favorables, espero que ben aviat la Bernarda, acusada de homicidio en grado de tentativa, podrà instal·lar-se en un escenari, interpretada per l’actriu Cristina Plazas i l’actor Abel Folk. I interpretada també pel personatge titella: Bernarda!