S’inicia el divendres 1 d’octubre de 2021 el 16è Festival Internacional de Putxinel·lis a Barcelona que La Puntual organitza a la tardor. Es tracta d’una edició força especial, després de la suspensió de l’any passat degut a la pandèmia, amb un programa extra que per primera vegada està dedicat al titella de guant i a les dones titellaires.
Vingudes de diferents països, el teatre La Puntual acollirà durant les 4 setmanes que dura el Festival, a titellaires de la talla de Paz Tatay (França), Sara Henriques (Portugal), Irene Vecchia (Itàlia) i Analía Sisamón (Argentina). Totes elles reputades mestres titellaires amb una dilatada experiència que representen a la perfecció les tradicions titellaires de països com Espanya, Portugal, Itàlia i Argentina.
Vet aquí el programa:
– Del 1 al 3 d’octubre, en els horaris habituals de La Puntual (veure aquí), actuarà la madrilenya Paz Tatay de la cia. Pelele, que resideix a Toulouse, França, amb Tauromàquia.
El seu espectacle gira entorn del personatge de Curro, un torero molt peculiar. Les escenes, hilarants i plenes d’una subtil delicadesa en la manipulació, es van succeint en una rica combinació de gags, equívocs i divertides persecucions i que, en les mans refinades de la Paz Tatay aconsegueixen embruixar i seduir al públic.
– Del 8 al 10 d’octubre actuarà la titellaire portuguesa Sara Henriques, de la companyia Red Cloud, amb el seu espectacle Dom Roberto, el personatge tradicional del teatre popular de Titelles de Portugal.
Amb titelles elaborats por Rui Rodrigues, el virtuosisme manipulador de Sara Henriques dóna vida als robertos en dues de les històries clàssiques del gènere: O Barbeiro i A Tourada.
– Del 15 al 17 d’octubre, serà el torn de la titellaire italiana de Nàpols Irene Vecchia, un dels mestres més reputats dels coneguts com guaratelle napolitans, que presentarà el seu espectacle Pulcinella. Pulcinella no és només un dels personatges i màscares més famosos del món, sinó que ha generat tot un allau de nous herois amb rostres diferents arreu d’Europa, com el Polichinelle francès, el Punch anglès, el Don Cristóbal espanyol, el Titella català, entre molts altres.
A través d’un joc de lluita rítmica i musical entre la mà dreta i la mà esquerra, Pulcinella viu i reviu cada vegada en l’espectacle que representa, quasi bé sense paraules. El titellaire esdevé llavors un músic pel qual els moviments són el ritme i les paraules l’harmonia.
– Del 22 al 25 d’octubre, actuarà l’argentina resident des de fa anys a Espanya Analía Sisamón, de la companyia La Canela, una titellaire de llarga experiència que presentarà el seu espectacle Barquichuelo de papel, una mostra de la tradició argentina de titelles de guant.
L’obra està basada en el conte del mateix títol de María Puncel i Nivio López, i està dirigida pel gran mestre argentí Miguel Oyarzún i la mateixa Analía Sisamón. Una tradició, l’argentina, més basada en la paraula i l’element poètic que en el moviment virtuosístic de les tradicions europees.
Activitats paral·leles del Festival
Durant tot el mes d’octubre, el Festival ofereix també diferents tallers de titelles per a infants, col·loquis post-funció amb les artistes, així com tres Cursos de Titelles de Guant adreçats a adults de diferents nivells.
Aquests Cursos compten amb la Col·laboració d’UNIMA i de l’Ajuntament de Barcelona i seran impartits com sempre per titellaires professionals (vegeu aquí)