(Fotografia de Jesús Atienza)
Aquest diumenge dia 21 de març de 2021, s’ha celebrat al carrer-plaça Allada Vermell, just davant del teatre La Puntual i amb la coorganització de la UNIMA Catalunya, una festa titellaire per celebrar el Dia Mundial del Teatre de Titelles.
Era la primera vegada que els titellaires es podien reunir presencialment des de que va començar la pandèmia, i han estat uns quants els que han acudit a la cita, uns per actuar, uns altres per dur a terme els diversos tallers proposats, i els demés amb la simple i única finalitat de celebrar cara a cara una jornada festiva. El temps ha acompanyat, amb una temperatura baixa compensada però per un sol esplèndid i generós.
El programa ha inclòs actuacions, els esmentats tallers, la lectura del missatge escrit per la directora de la UNESCO, la senyora Audrey Azoulay, i l’espectacle programat a La Puntual, ‘L’Aneguet Lleig’, producció de la casa.
El fotògraf Jesús Atienza ha estat present tot el matí a la festa. La seva càmera no ha parat de disparar, amb l’objectiu d’aturar el temps i fixar alguns dels moments de l’acte. El reportatge fotogràfic d’aquest article és de la seva autoria.
Els tallers, dos en concret, situats a l’entorn d’unes taules posades en línia davant de La Puntual, van començar a funcionar de bon matí, entretenint a nens i famílies que havien acudit amb ganes d’aprofitar el dia. L’Eugenia Susel, de La Puntual, s’ha encarregat de coordinar els tallers i les persones que s’havien apuntat als mateixos.
El primer d’ells ha anat a càrrec de la titellaire Paula Casanova. Dirigit als més petits, comptant amb l’ajuda dels pares, el taller ha proposat construir uns petits titelles a partir d’un tap de suro i diversos elements molt senzills de caire vegetal. Els resultats han estat molt satisfactoris per a tothom, especialment per als nens participants.
El segon ha anat a càrrec del Col·lectiu Bayka, una associació que té un magnífic local i taller a l’Hospitalet del Llobregat. Els seus artífex han estat els artistes titellaires Ola Muchin y Mauricio Riobó, més conegut com Mau. La proposta de La Bayka ha consistit en crear uns titelles a partir de paper de diari.
Val la pena veure aquest vídeo on s’explica el seu procedir:
A les 11h en punt del matí han començat les actuacions. S’ha de dir que les fetes a l’aire lliure han estat a càrrec del col·lectiu de la Casa-Taller de Marionetes de Pepe Otal, que ha presentat a tres dels seus artistes: Teodor Borisov, Tamara i Eva Navarro.
Trencà el gel el búlgar Teodor Borisov, un refinat titellaire de pas per Barcelona que va mostrar les virtuts de la seva marioneta, de mides considerables, en un petit esquetx de caire poètic en el que el personatge, un clown de fusta amb el nas vermell de rigor, ha protagonitzat una historieta lírica a l’entorn de dues pomes.
El públic va aplaudir el seu bon fer, demostrant el bon ofici del búlgar en les coses del fil.
A continuació Tamara, una jove titellaire del Taller que ja havia vist en algunes sessions de cabaret, va convidar al públic a sumar-se a l’objectiu principal del seu número: moure l’esquelet.
I és que, en efecte, Tamara va treure una marioneta esquelet, un clàssic del Taller i dels titelles de fil, per fer-lo ballar. És una mort molt ben vestida d’artista de cabaret que respon al nom de Ismo, i que sol interpretar el número musical de Jacobo, el estrellao del Rock.
La gràcia de l’esquetx és, a més a més del personatge, l’estil desimbolt de Tamara, juvenil i desinhibit, que capta a l‘acte la complicitat del públic. Molt en la tònica dels espectacles del Taller de Marionetes.
A continuació, arribà l’hora de llegir el missatge escrit per Audrey Azoulay, directora general de la UNESCO. L’encarregat de fer-ho ha estat qui subscriu aquestes línies, Toni Rumbau, conjuntament amb el titella Pipa, creació de Néstor Navarro, de La Puntual.
Entre els dos hem llegit el text, sent les interpretacions il·lustratives de Pipa molt celebrades pel públic. Al final d’aquesta crònica, publiquem el Missatge de la senyora Azoulay.
Abans d’entrar en l’última actuació al carrer, Jesús Atienza va pujar a l’escenari per fer la foto dels titellaires presents, la qual, a causa de la pandèmia, de les distàncies de rigor, i de les mascaretes que tothom portava, ha resultat ser una de les fotos de família més curioses i inusuals.
Després de la foto, Eva Navarro, component històrica del Taller de Marionetes, va transportar el públic i l’escenari al fons del mar, per mostrar-nos una població de peixos i altres éssers marítims de tots els colors i grandàries.
Amb una música molt adequada i envoltant, els harmoniosos moviments dels titelles han captivat l’atenció de grans i petits, convertint l’actuació en una seqüència de molta càrrega poètica.
El públic va aplaudir amb ganes, content d’haver viscut aquesta suspensió lírica de les presses i els brogits urbans.
Va rematar la festa a l’aire lliure Eudald Ferré, president de UNIMA Catalunya, qui va pujar a l’escenari per agrair, amb encertades paraules dites en nom de l’associació titellaire, agraint a tots els presents la seva assistència i participació.
I mentre els tallers continuaven amb els nens recalcitrants que no volien perdre l’oportunitat de disposar del seu propi titella, a l’interior de la Puntual va començar l’espectacle programat per la sala, L’Aneguet Lleig, una producció del teatre del famós conte tradicional adaptat i dirigit per Néstor Navarro, i interpretat per l’actriu titellaire Maria Ballús.
Una obra de la que Putxinel·li ja en va parlar arran de la seva estrena el juliol del 2020 (veure aquí) i que des de llavors no ha parat de girar pels escenaris d’arreu del país.
Missatge de la Sra. Audrey Azoulay, Directora General de la UNESCO, amb motiu del Dia Mundial del Teatre de Titelles. 21 de març de 2021
El Dia Mundial del Teatre de Titelles, que se celebra des de 2003 per iniciativa de la UNIMA (Unió Internacional de la Marioneta), és una oportunitat per retre homenatge a aquest art mil·lenari i d’una riquesa excepcional.
La subtil habilitat gestual, el joc entre el moviment i la il·lusió, entre l’ombra i la llum. El domini del vestuari, la forma i l’escultura. L’art de la posada en escena, l’esquematisme i el simbolisme. El virtuosisme tècnic i la poesia. L’art dels titelles és un art universal, un art total.
Com va dir Paul Claudel, els titelles són paraules que actuen. A través d’aquesta narració real, poden tant encarnar la realitat quotidiana com donar vida a històries i contes de temps llunyans. A més de ser un patrimoni inestimable, els titelles, ja formin part d’un ritu solemne o actuïn en un escenari contemporani, segueixen constituint un art plenament actual.
Això queda palès en la Llista Representativa del Patrimoni Cultural Immaterial de la Humanitat, que a dia d’avui conté 12 formes diferents d’aquest art. Des del Sbek Thom cambodjà fins els teatres de titelles eslovac i txec, cadascun d’ells representa una concentració excepcional d’habilitats i tradicions i un patrimoni comú que cal salvaguardar.
Aquest compromís és encara més important si tenim en compte que aquest fràgil art ha de fer front avui a reptes sense precedents.
En primer lloc, la pandèmia de la COVID-19 ens ha recordat fins a quin punt necessitem el poder inspirador i evocador dels titelles, però al mateix temps ha posat en perill la seva supervivència, en privar a molts titellaires de les seves condicions de treball i ingressos, sovint molt precaris. En aquest sentit, els esforços que desplega la UNIMA per donar suport financer als agents culturals del sector són valuosos i haurien de rebre un ampli recolzament.
Ara bé, al marge de la crisi, l’art dels titelles s’enfronta als mateixos riscos que la diversitat cultural en general, i en el cas d’aquest art presencial, es planteja en particular el repte de la transició de la vida cultural als mitjans digitals.
Per això, tant per forjar el futur com per pensar en les formes de superar la crisi, la UNESCO va posar en marxa el passat mes d’abril el moviment mundial de debat ResiliArt, que agrupa a artistes i professionals de la cultura per reflexionar junts sobre els desafiaments que afecten el sector. Gràcies al suport de la UNIMA, durant el 2020 es van poder organitzar més de 15 debats amb experts en titelles de tot el món. Ara ha arribat el moment d’extreure’n els ensenyaments corresponents i mobilitzar-se col·lectivament perquè aquest art pugui seguir existint, difonent-se i servint-nos de font d’inspiració.
En aquest Dia Mundial del Teatre de Titelles, la UNESCO ret homenatge a tots aquells que mantenen viu aquest art mil·lenari amb passió i -en aquests temps tan particulars- amb valentia.
Audrey Azoulay, Directora General de la UNESCO
Elegida al capdavant de la UNESCO l’any 2017, Audrey Azoulay ha emprès un ampli programa de Transformació Estratègica de l’Organització destinat a posicionar la UNESCO al centre dels desafiaments de segle XXI, de cara a respondre als grans reptes del nostre temps. La directora general ha posat en marxa diversos projectes: la protecció del patrimoni cultural, mitjançant la iniciativa “Reviure l’esperit de Mossul a l’Iraq”, l’assoliment de l’objectiu d’una educació de qualitat per a tothom, especialment per a totes les nenes i dones, i l’enfortiment de la funció de la UNESCO com a laboratori d’idees i de reflexió mundial sobre temes com el desenvolupament de la intel·ligència artificial i les seves implicacions ètiques.
Audrey Azoulay s’ha compromès a posicionar la UNESCO com una plataforma de cooperació humanista, com un escenari de producció d’estàndards i una agència d’experts que contribueix a difondre el saber i el coneixement a tot a el món a la major quantitat de persones.