(Iona Balcells amb part de la tripulació. L’Argos Maltès al derrere)

Època de crisi, de canvis i de navegacions. Com la que estan duent a terme tres titellaires sorgits del món del Taller de Marionetes de Pepe Otal, Iona Balcells, Raúl García i Pere Bigas, als quals la pandèmia els ha pescat a bord de l’Argos Maltès, un veler que el titellaire, aventurer i home de mar Pere Bigas va avarar després d’haver-lo armat amb les seves pròpies mans.

La pandèmia els ha enganxat, com deia, mentre navegaven per aigües d’Itàlia, fent actuacions a Nàpols, pobles de Sicília i Sardenya. I és en aquesta última illa on han iniciat una meta-aventura, és a dir, una aventura dins l’aventura o més enllà de l’aventura, que proposen a un públic familiar i de totes les edats. L’han titulat ‘Pirateria d’estar per casa’.


He vist alguns del vídeos, i haig de dir que m’han enganxat. Es respira frescor, joc, un enorme desig d’aventura, imaginació a punta pala, joventut i la sana ingenuïtat pròpia d’aquell que fa el que vol. Sense pretensions ni sofisticacions tècniques, comunica l’essencial en aquest tipus de propostes: el poder de la imaginació.

Compten amb un elenc de personatges ja força bregat en viatges i aventures, com és el pirata Trujillo, la sirena Thalassa i el senyor Coco, més la Capitana Tramontana. Però deixem que siguin els mateixos artífex de l’assumpte els que ho expliquin amb les seves paraules:

Pirateria d’anar per casa

– De què es tracta:

Una activitat a fer des de casa a manera de tancament del curs escolar o de colònies d’estiu. També, per a festes temàtiques o per a projectes escolars. El projecte neix per cobrir la necessitat d’ocupar el temps de lleure i educatiu dels nens i nenes en període de confinament, amb les escoles tancades. És una activitat lúdica a gaudir i compartir amb tot el grup classe malgrat la distància.

– A qui va adreçat:

Centres escolars amb alumnat de segon cicle d’Educació Infantil i cicle inicial i cicle mitjà d’Educació Primària (aproximadament, infants de 3 a 10 anys).
També pot ser interessant per a centres d’esplai, AFAs, entitats i associacions de lleure i, fins i tot, famílies. 

– Què s’ofereix:

Sèrie de 9 capítols (conformats per 2 vídeos cadascun) i un epíleg (19 vídeos en total) que cada centre difondrà entre el seu alumnat al ritme que prefereixi. Cada parella de vídeos o capítol, així com l’epíleg, plantegen una activitat o manualitat a realitzar (10 activitats). En acabar, es fa entrega a cada participant d’un diploma pirata personalitzat (la companyia n’enviarà la plantilla al centre).

– Quant dura cada vídeo

Entre 2 i 4 minuts.

– Estructura de les 9 parelles de vídeos i l’epíleg

Cada capítol té dos vídeos, que anomenarem Part A i Part B:
PART A, “Pirateria d’anar per casa”. El primer vídeo de cada capítol està protagonitzat por marionetes. Els infants s’endinsen en la història del pirata Trujillo, la sirena Thalassa i el Sr Coco, que els demanen ajuda per enfrontar les diferents adversitats que trobaran a l’illa pirata.
 PART B, “Manual Pirata”. El segon vídeo de cada capítol està protagonitzat per una actriu que encarna la Capitana Tramontana, que desgrana diferents competències recollides al “Manual Pirata” en forma de videotutorial per a realitzar les activitats o manualitats necessàries per formar part de la tripulació des de casa i en família.

EPÍLEG

Els protagonistes d’ambdós mons es troben tot plantejant una darrera activitat als nens i nenes que serveix com a cloenda.

Com es podran visualitzar els vídeos

L’Argos Maltès posarà a disposició de cada centre educatiu o de lleure els enllaços als 19 vídeos, penjats a Youtube en mode ocult (és a dir, només accessibles seguint l’enllaç proporcionat però visualitzables sense necessitat de contrasenya).
A cada grup classe, un docent del centre serà l’encarregat d’anar difonent al seu alumnat els diferents capítols (vídeo de la Part A “Pirateria d’anar per casa” seguit del seu corresponent vídeo de la Part B “Manual Pirata”).

– Com es realitzen les activitats

És gràcies als vídeo-tutorials del “Manual Pirata” que els infants rebran les instruccions per a realitzar cada activitat o manualitat a casa. Les podran fer en família o bé, de forma pràcticament autònoma, rebent l’ajuda puntual d’un adult.

– Com es comparteixen amb el grup classe les activitats realitzades

El docent responsable de cada grup classe serà l’encarregat de rebre les fotografies o vídeos de les activitats o manualitats realitzades pels alumnes per a després compartir-les al bloc del centre, en pissarres col·laboratives on-line tipus Padlet o en altres plataformes. Alternativament, seran els familiars de l’infant els qui ho penjaran directament a la pissarra col·laborativa o similar.

– Calendarització de les activitats

Suggerim ocupar 5 dies a raó de 2 activitats diàries (2 capítols cada dia) o bé 10 dies a raó d’1 activitat diària (1 capítol cada dia).

Raúl García al taller de bord.

– Sinopsi de l’eix temàtic

Els nens i nenes desembarquen a l’illa pirata, on els donen la benvinguda el capità Trujillo, la sirena Thalassa i el senyor Coco. De seguida formaran part de la colla i hauran d’anar superant aventures i adversitats, amb l’ajuda de la capitana Tramuntana, fins a trobar el tresor!

– Interactivitat

El guió de tota la sèrie està construït per tal de simular interactivitat. Cada capítol de “Pirateria d’anar per casa” comença fent referència als vídeos o fotos de la darrera  activitat enviats pels nens i nenes, i els titelles tot sovint els interpeŀlen directament. S’intenta, d’aquesta manera, que els infants sentin que tenen un paper important en el desenvolupament de la història pirata. No són només espectadors, sinó que participen d’alguna manera en la definició, l’execució i l’autoavaluació, tot sentint-se protagonistes de la història.

Pere Bigas.

– Localitzacions

Tots els vídeos han sigut rodats en exteriors reals a una illa deshabitada de l’arxipèlag de La Maddalena (Sardenya) on la companyia ha viscut el confinament. Els interiors s’han filmat o bé en construccions de l’illa o bé a l’interior del veler Argos Maltès.

– Qui som L’Argos Maltès

Projecte artístic itinerant a bord del vaixell homònim. Actualment la tripulació la composen una actriu i dos titellaires:

Iona Balcells (Lleida, 1991): graduada en Art Dramàtic al Col·legi del Teatre de Barcelona, cofundadora de les companyies Les Lloronas i La Fil·loxera. Ha sigut  presentadora durant 4 anys del programa infantil Club Banyetes de Lleida TV i ha participat com a actriu en múltiples obres teatrals i animacions. Timonera de l’Argos Maltès.

Raúl García (Madrid, 1981): llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques per la Universidad Complutense de Madrid, estudis del Grado en Educación Social de la UNED, cicle formatiu de grau superior de Realització Audiovisual i d’Espectacles, i cursos formatius de Maquinària Teatral i Construcció de Decorats i de Tècnic de So. Titellaire solista des de 2006 i cofundador de la cia Títeres desde Abajo. Grumet de l’Argos Maltès.

Pere Bigas (Barcelona, 1982): llicenciat en Filosofia per la UAB. Postgrau en Fotoperiodisme. Titellaire solista des de 2010. Cofundador de Marionetes Nòmades, companyia amb la qual ha creat espectacles, tallers i curtmetratges amb titelles. Manipulador del titella gegant La Danseuse de la cia Antigua i Barbuda. Capità de l’Argos Maltès.

Música original

Les composicions musicals han sigut creades per Andrea Lesko i Mikel Fernandino.

Assessorament pedagògic

Aquest projecte ha estat provat i recolzat per un equip de mestres d’Infantil i Primària de l’escola pública: Èric Nadal, Paula Martínez, Diana Almanza, Teresa Ventura i Anna Fernández.

Més informació:

+34 686 15 41 72
argosmaltes@gmail.com
Vegeu els vídeos
aquí.
Facebook aquí.