(Imatge de Mori el Merma, en la seva estrena al Liceu de Barcelona, 1979. Foto de F. Català-Roca. Extreta del llibre Desordre General)
Joan Baixas ha donat els seus arxius personals i de la companyia La Claca al Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques (MAE) de l’Institut del Teatre. El fons inclou material de les activitats professionals de la companyia des de l’any 1968 fins al 1989, així com material a títol personal de Joan Baixas, fins al 2009. Hi ha guions, programes de mà, cartells, fotografies, correspondència, contractes, així com esbossos manuscrits d’escenografia i figurinisme que permeten repassar les múltiples actuacions que La Claca i Baixas van fer arreu del món, i especialment en festivals de Suècia, Finlàndia, Polònia, Anglaterra, França, Austràlia, Hong Kong o els Estats Units.
La cessió del fons es va formalitzar aquest dilluns 8 de juliol a la reserva del MAE amb la presència de Joan Baixas i la directora de l’Institut del Teatre, Magda Puyo, qui ha destacat la importància de la donació assegurant que “sense el Joan i La Claca aquest país no tindria el teatre contemporani poètic, innovador i internacional que té”. Puyo també ha destacat la figura de Joan Baixas com un dels primers en donar a conèixer l’art català i mediterrani.
Dins el fons documental destaca especialment la documentació de l’obra Mori el Merma, la peça més famosa de La Claca, realitzada amb Joan Miró, de la qual hi ha documents des de l’any 1976 fins al 2009. Com a curiositat, entre les més de 50 caixes de documents que s’han catalogat, hi ha una carta d’agraïment a Jim Henson, el creador dels titelles de The Muppet’s Show, Barri Sèsam i Fraggel rock, qui va facilitar a La Claca un material més lleuger que el cartró pedra per confeccionar els titelles de Mori el Merma.
Joan Baixas, un referent per estudiar
Amb la incorporació dels arxius de La Claca i Joan Baixas, el MAE posa a disposició de la ciutadania el testimoni d’una companyia imprescindible a l’hora d’estudiar la història del teatre independent català. Una companyia que va innovar tant en les formes com en l’ús de materials plàstics i poètics a l’escena, en tant que trets característics dels seus espectacles.
Més enllà de la donació, la relació de Joan Baixas amb l’Institut del Teatre ha estat constant des què el 1973 va participar en la creació del Departament de Titelles i Marionetes del centre, així com en el Festival Internacional de Teatre Visual i de Titelles de Barcelona, que va dirigir en diverses ocasions. A més, durant el curs 2001-2002, va estar al capdavant de l’Escola Superior d’Art Dramàtic (ESAD).
D’altra banda, a finals de l’any passat, l’Institut del Teatre es va sumar a la celebració de les cinc dècades de La Claca amb la publicació del llibre Desordre general, Joan Baixas en el 50 aniversari del Teatre de La Claca, que es va presentar coincidint amb l’exposició L’enemic viu al sofà, organitzada per l’Obra Social “la Caixa” i La Claca, la qual es va poder veure al CaixaForum des de novembre de 2018 i fins al febrer passat.