(Dadi D. Pudumjee. Foto Wikipedia)
Unima Interrnacional ha encarregat aquest any el missatge per celebrar el Dia Mundial de la Marioneta al titellaire i director teatral Dadi D. Pudumjee, President d’Unima. Una persona molt estimada i coneguda per tota la professió al món sencer.
Publiquem aquí el missatge amb traducció al català de Carles Cañellas, text que ha aparegut a la pàgina web de la Unima Catalunya (veure aquí).
Vet aquí les seves paraules:
Benvolguts companys i companyes titellaires, membres d’UNIMA i estimats col·legues d’arreu del món presents avui amb nosaltres, us dono la meva més sincera benvinguda!
Quan se’m demanà escriure el missatge d’UNIMA per al Dia Mundial dels Titelles 2019, em vaig commoure fins un punt que no sabria descriure, ja que per a mi és un gran honor i privilegi adreçar-me a tots vosaltres en el 90è aniversari d’aquesta nostra gran organització: La Unió Internacional de la Marioneta -UNIMA-.
Foto creativeyatra.com.
Estic orgullós de compartir que som l’organització internacional de teatre de titelles més antiga del món. Tradició, talent, imaginació i treball dur: aquests són els sòlids pilars que sostenen UNIMA, com recordem amb orgull en la nostra història i llegat. Els nostres membres fundadors i els molts que han seguit el seu treball visionari són la gent que han configurat el món titellaire. Alguns estan avui entre nosaltres, altres en els nostres records; els seus ideals, valors, llegat artístic i sobretot empatia, perviuen encara a través dels nostres més de 90 centres nacionals i representants a tot el món.
Des dels seus orígens, UNIMA ha estat coneguda com a plataforma per nodrir, recolzar, intercanviar i compartir idees, pensaments i treballs creatius. En aquest 90è aniversari d’UNIMA, el nostre compromís ha de ser per a les noves i futures generacions de joves titellaires, tant tradicionals com moderns que creen l’essència més bella des de la seva imaginació, creativitat i narració. Ara som al pont, si ho puc dir així, portant el bagatge de generacions anteriors, reinventant-nos a nosaltres mateixos i investigant un futur positiu i brillant.
Foto The Hindu.
Vivim avui dia en una època de tecnologia i canvi que ofereix enormes oportunitats al teatre de titelles i a UNIMA; per involucrar nous públics, per utilitzar titelles de manera que expliquin històries més vivaçment, i per crear i implementar nous models de distribució i plataformes on mostrar el nostre treball.
Sovint he sentit a gent dir, però, per què UNIMA? – a això puc respondre que UNIMA és una família global amb recursos humans disponibles a tot el món – això és el que fa d’aquesta organització el que és i defineix el que representa. Tenim un enorme cos de voluntaris per tot el món, que estan sempre disposats a ajudar i a nodrir tot talent.
Què és el que ens atrau d’aquesta figura, que nosaltres li donem vida? És l’inanimat esdevenint animat, per així poder dir un miler de paraules, com cap actor humà seria capaç de fer, o no es pot permetre fer-ho, o és que ens veiem com creadors manipulant els nostres propis subjectes? Sigui el que sigui, els titelles a tot el món han estat expressant, actuant, lluitant, estimant i enllaçant els nostres molts records del passat amb el nostre present. Estem ensenyant a una nova generació que hem de mantenir els nostres valors i tradicions, mentre ens obrim fermament a les noves idees.
Aprofitem aquest dia no tan sols per celebrar l’amor per l’art titellaire, sinó sobretot per mirar de comprendre les diferències existents entre les diverses nacions i cultures. Diferències que, amb una celebració d’aquesta mena, avui s’han de posar de costat i esborrar. Aquesta organització i la nostra disciplina artística ens permeten promoure els valors humans més nobles, com la pau i la comprensió mútua entre les persones, independentment del seu origen, conviccions polítiques o religioses i diferències culturals, d’acord amb el respecte als drets humans fonamentals, tal com ho defineix Nacions Unides a la Declaració Universal dels Drets Humans. Present en més de 90 països, UNIMA és una plataforma per intercanviar i compartir entre les persones que fan titelles, recerca, història i que són entusiastes d’aquesta forma d’art.
WORLD PUPPETRY DAY 2019 – Cat parade from UNIMA on Vimeo.
En el Dia Mundial dels Titelles estic encantat de veure que, com a organització, hem arribat a tantes persones i a tantes comunitats d’arreu del món, especialment de les zones desafavorides, per a les que altrament no hauria existit l’oportunitat de fer teatre de titelles. És un honor i un privilegi treballar amb tots vosaltres com a president d’UNIMA. Al llarg dels meus viatges i en les relacions establertes com a president, he trobat un gran sentiment de complicitat entre titellaires per tot el món; hi ha una flama en tots vosaltres, que ens fa avançar sense importar-ne la situació; i hi ha sempre un somriure quan ens trobem i ens intercanviem pensaments i idees. He pogut conrear grans amistats i formar una família meravellosa per tot arreu, i és amb això amb el que em quedaré per a la resta dels meus dies.
Gràcies.
Dadi D. Pudumjee
Presidente UNIMA Internacional
Dadi D. Pudumjee – Biografia
Dadi D. Pudumjee és un dels moderns creadors artistes titellaires i directors de l’Índia.
Comença amb els titelles com a aficionat a la seva ciutat natal de Pune (Índia), es gradua en Ciències Econòmiques i més tard s’incorpora al NID-National Institute of Design a Ahmedabad (Índia), al departament de Comunicació Visual. A Ahmedabad, s’uneix a la secció de titelles dirigida pel desaparegut Meher R. Contractor de l’Acadèmia d’Arts Escèniques de Darpana, on desenvolupa la seva afició pel teatre de titelles i en fa la seva professió.
El 1972 assisteix al Festival Mundial de Teatre de Titelles de Charleville Mézières i també al congrés d’UNIMA. Això el posa en contacte amb molts titellaires i el seu art, un llegat que porta endavant des de llavors.
El 1976 rep una beca d’UNIMA Suècia i de l’Institut Suec com a estudiant convidat a l’Institut del Teatre de Marionetes d’Estocolm, sota la direcció de Michael Meschke. Allà també participa en un taller de formació en manipulació de titelles Bunraku sota la direcció del mestre titellaire Sennosuke Yoshida, d’Osaka al Japó.
Posteriorment s’uneix al Vår Theatre Barn och Ungdoms, una companyia de teatre infantil i juvenil amb seu a Estocolm sota la direcció de Gunter Wetzel, com a pedagog en teatre de titelles i drama creatiu.
Des de llavors ha treballat com a director convidat al Puppen Theater – Berlín, República Democràtica Alemanya (1979); com a fundador i director artístic del Sutradhar Puppet Theatre – Índia (1980-1986); com a fundador i director d’Ishara Puppet Theatre, Delhi (des de 1986). Actualment, és el director administrador d’Ishara Puppet Theatre Trust i, a més, programador de l’anual Ishara International Puppet Festival Delhi, que acull la seva 17a. edició el 2019.
Ha creat titelles per a molts programes de televisió i sèries, exposicions, pavellons, espectacles de dansa, òperes i celebracions.
Va ser comissari de l’exposició Man Mind and Mask per a IGNCA 1998 i l’exposició de titelles Putul Yatra dels arxius del Sangeet Natak Akademi Delhi per al Topic de Tolosa (Espanya).
Va ser coordinador de la reunió de la comissió UNIMA Àsia-Pacífic a Chennai 2002 i de la reunió executiva d’UNIMA a Delhi 2004.
Ha estat coordinador i responsable de tallers de teatre de titelles i arts associades per a diverses agències, escoles i institucions de Delhi i de l’estranger i ha estat tutor d’estudiants per a les classes magistrals d’UNIMA Índia i el seu curs de fundació.
Va ser director responsable del projecte per a la UNESCO EU sobre el VIH/SIDA i sobre l’abús de substàncies amb SBT DELHI (Salaam Baalak Trust Delhi), utilitzant titelles per a la conscienciació sobre el VIH i sobre l’abús de substàncies a Delhi i els seus voltants. S’han realitzat més de 100 representacions dels tres espectacles relacionats amb aquest projecte: “Chunouti, el repte”, “Nazre Kholo” i “Chakravyu” a les ciutats de Delhi, Chandighar, Mumbai, Dhera Dhun, per a escoles, comunitats, ONGs, etc.
Dadi Pudumjee i la Ishara puppet Theatre Trust han actuat, presentat treballs i impartit tallers a Japó, Austràlia, Indonèsia, Xina, Sri Lanka, Rússia, Uzbekistan, Iran, Suècia, Dinamarca, Alemanya, Suïssa, Espanya, Itàlia, Alemanya, Regne Unit, Escòcia, Canadà, Estats Units, Brasil i Mèxic.
Càrrecs oficials ocupats
President d’UNIMA (organització mundial de teatre de titelles) en el seu tercer mandat: www.unima.org
Vicepresident del comitè executiu d’UNIMA de 1992 a 2004.
Expresident de la Comissió UNIMA Àsia Pacífic.
Expresident d’UNIMA Índia.
Editor fundador del butlletí UNIMA Índia Sutradhar.
Membre del Consell General de l’Acadèmia Sangeet Natak 2019.
Fideïcomissari del Centre Nacional de Suport al Folklore Chennai.
Membre del projecte Parsi Zorastrian – Projecte de preservació del patrimoni cultural tangible de la UNESCO.
Guardons per la seva contribució al teatre de titelles
Va ser guardonat amb el premi nacional Padamashri pel President de l’Índia el març del 2011.
Sangeet Natak Academy- Guardó nacional pel seu treball en teatre de titelles. 1992.
Guardó Sanskriti Pratisthan pel Teatre de Titelles, Delhi.
Guardó Delhi Natya Sangh pel Teatre de Titelles.
Guardó cultural de Delhi Parsee Anjuman.