Després que la jornada inaugural d’ahir a Palma portés a ciutat el gruix dels actes (el festival arrenca tambá a Sineu, Alcúdia, Inca, Llucmajor i Pollença), és avui, divendres 18, quan se’n comencen a desplegar els espectacles més llaminers. Si ahir el músic argentí Santiago Moreno, amb la seva companyia La Mue/tte, convocava la ciutadania a assistir als espectacles fent d’Homme orchestre pels carrers en direcció a Can Balaguer, i, ja de nit, ens vam poder deixar captivar per l’espectacle inaugural de Besllum, ara amb el grup de música italià zYp, de fet la jornada va servir per escalfar motors i per acollir el seguit de professionals que enguany assisteixen al festival. Serà a partir d’aquest vespre i, sobretot, dissabte i diumenge, quan veurem el gruix d’una programació pensada perquè el teatre de titelles arreli definitivament i se’n pugui conèixer la varietat i la qualitat.
En la vintena edició, en total veurem dinou companyies, de les quals vuit són internacionals i sis de Balears mateix. La resta provenen de Catalunya, el País Valencià i Andalusia. En conjunt, comprenen gairebé totes les variants del teatre de titelles, figures i ombres: espectacles de carrer i narracions, projecccions i guant, formes tradicionals i muntatges innovadors. És així que, amb els anys, el Festival de Teresetes de Mallorca ha anat forjant un segell pel qual és reconegut a l’illa i que li permet estendre les actuacions de les companyies convidades per teatres de diverses localitats. Des de la primera edició, el festival ha apostat per portar a Mallorca espectacles exigents per a un públic adult sense renunciar a reivindicar la importància cultural dels titelles per a infants. I, d’aquí, el prestigi que s’ha guanyat.
La revista Putxinel·li, convidada
El Festival de Teresetes, dirigit per Aina Gimeno, es pren molt seriosament les relacions professionals. No es tracta de vendre o promocionar espectacles, companyies, productores i productes, sinó de crear espais de diàleg per compartir experiències i fer créixer el coneixement mutu entre persones vinculades a les infraestructures teatrals, a les arts escèniques, als titelles. Per això, gran part de les activitats dels dos primers dies del festival a Palma són jornades professionals.
Amb l’objectiu de debatre sobre el paper de la crítica en relació a l’art del teatre de figures, la revista Putxinel·li va ser convidada a una taula rodona, juntament amb el crític de l’Ara Balears J. A. Mendiola, el productor i crític teatral de Fancultura Javier Matesanz, i Federico Quetglas, director de l’agenda cultural YouthingMallorca. Durant la conversa oberta amb els assistents, es va fer palesa la necessitat d’una crítica que superi la funció de recomanar o no un espectacle, que no sigui vista com a complement a la promoció d’una companyia, sinó com a fons de coneixement que permeti educar i per tant contribuir a generar nous públics. Una alta ambició, tenint en compte els mitjans de masses actuals.
Lumínic, de Besllum, en versió rock
L’obertura de l’edició que fa vint del Festival de Teresetes va anar a càrrec de la companyia local Besllum. Lumínic, el muntatge que van produir dins el marc d’IF Barcelona 2016 amb el músic Octavi Rumbau, ha patit algunes transformacions. Per adaptar-se a l’estil del rock progressiu dels torinesos zYp, ha prescindit d’algunes de les imatges que, en la primera versió, aportaven més densitat i profunditat a la fraseologia visual creada per Joana Maria Pericàs i Pau Caracuel. La música, ara, pren una rellevància que en ocasions sobrepassa la de les projeccions i ombres, cosa que sens dubte, amb el temps, s’anirà equilibrant i anirà agafant més solatge. Tanmateix, l’espectacle aconseguí situar el llindar de què es pot esperar del Festival de Teresetes ben amunt. Com sempre.