Aquest dijous dia 8 d’octubre, a les 19h en punt de la tarda, s’ha inaugurat l’exposició ‘Figures del Desdoblament’ al centre Arts Santa Mònica de Barcelona, l’esdeveniment neuràlgic del festival IF Barcelona – Titelles, Màquines i Fils. Una exposició que ocupa els dos pisos de Santa Mònica, potser una de les més grans que mai s’hagin fet a Barcelona sobre el món del teatre de titelles i de marionetes, entès en el seu sentit més ampli.
Edifici de l’Arts Santa Mònica, al final de les Rambles. Foto Putxinel·li.
A partir d’una idea de Toni Rumbau i Anna Valls, i comissionada per Toni Rumbau i Cesc Martínez, l’exposició s’ha realitzat amb disseny de l’arquitecte Dani Freixes, una reconeguda personalitat en el món de la realització museística del país, autor entre molts altres del Museu del TOPIC de Tolosa, al País Basc, i del Museu del Cinema de Girona. L’equip de poducció del projecte IF Barcelona, dotat d’una complexitat considerable (ja que a més de l’exposició, ofereix espectacles, trobades, i un magnífic llibre-catàleg) està compost, a més dels ja esmentats Toni Rumbau i Cesc Martínez, per Giulia Poltronieri i Jordi Alomar (logística i producció) i Tomeu Mulet (disseny gràfic).
Titella català, família Anglès, fons del MAE, Museu de les Arts Escèniques del Institut del Teatre. Foto Putxinel·li.
Aquesta exposició ha nascut de la mateixa revista Putxinel·li, a través de la seva voluntat de donar visibilitat i relleu a l’actual auge que el sector del teatre visual, de titelles, mecànic i d’objectes té a Catalunya i també arreu del món. El projecte és fruit de la trobada entre el director de Putxinel·li, Toni Rumbau, i la directora del MAE, el Museu de les Arts Escèniques del Institut del Teatre, Anna Valls, en la qual s’acordà crear un esdeveniment important per reivindicar la riquesa tant del patrimoni titellaire, especialment el que resideix als fons del MAE, com dels sectors professionals que tenen a veure amb la marioneta al nostre país.
En Tomeu i en Locu, de Marduix Titelles, a la secció Mans del 2on pis. Foto Putxinel·li.
La inauguració va comptar amb la presència de Ferran Mascarell, Conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, i Jaume Reus, directors de l’Arts Santa Mònica, qui van ser els encarregats d’obrir la Primera Porta de l’exposició, el Llindar, iniciant el recorregut per les Set Portes de l’Alteritat que conformen el primer pis de l’exposició. Aquesta continua el segon pis amb El Rebost dels Titelles, un desplegament a través de vuit seccions de les diferents tècniques i possibilitats que el teatre contemporani de titelles ofereix als seus practicants, sempre vist des del treball dels més il·lustres representants locals de la professió.
Ferran Mascarell i Dani Freixes pugen les escales per a l’obertura de les portes de l’exposició. Foto Román Yñán, Arts Santa Mònica.
S’ha de dir que va acudir a l’acte una gran representació de la professió titellaire i dels gremis que l’hi són propers, amb presència de moltes cares conegudes del món del teatre visual, mecànic i d’objectes.
El públic espera a la Plaça que comenci la funció de Joan Baixas. Foto Román Yñán, Arts Santa Mònica.
A les 8h del vespre, s’inicià la representació de l’espectacle de Joan Baixes ‘Oh la la!, la marionnette!’, que va inaugurar l’espai de La Plaça del segon pis, on es faran la major part de les actuacions programades per al públic familiar i escolar. Un espectacle que es podrà tornar a veure a Arts Santa Mònica el 28 d’octubre i el 8 de novembre.
Moment de l’actuació de Joan Baixas, amb un titella que és el seu doble, ja que es diu Sr. Baixas. Foto Román Yñán, Arts Santa Mònica.
De tots aquests aspectes de la inauguració així com de l’exposició, anirem informant des de Putxinel·li al llarg dels seus tres mesos de duració.
A afegir el llibre catàleg que s’ha publicat amb el títol de ‘Figures del Desdoblament’, editat per IF Barcelona i publicat per l’editorial Comanegre, amb el patrocini de la Diputació de Barcelona, que a més de recollir els trets principals de l’exposició i una profusió d’imatges, presenta sis magnífics textos sobre distints temes relacionats amb les marionetes i l’alteritat. El llibre es pot comprar via On Line directament a l’editorial Comanegre, clicant aquí. Tots els seus textos apareixen en català, espanyol i anglès.
Toni Rumbau presenta el projecte durant la roda de premsa, junt a Giulia Poltronieri, Anna Valls i Cesc Martínez. Foto Jesús Atienza.
Atenció: totes les entrades dels espectacles programats, siguin per a públic familiar, escolar o adult, ja estan a la venda. Els aforaments són limitats, de manera que aconsellem als interessats comprar l’entrada el més aviat possible! Per veure la programació, cliqueu aquí. Per a comprar entrades, ho podeu fer clicant aquí, a Ticketea. Per a reserves de funcions escolars en dies lectius, escriure a escoles@ifbarcelona.cat
Imatge de l’Infern. En primer pla, les ogretes d’Eudald Ferré, de l’espectacle El Polzet, de Pa Sucat. Foto Román Yñán, Arts Santa Mònica.
A continuació, algunes imatges de l’exposició.
Caps de titella català. Fons del MAE, Museu de les Arts Escèniques de l’Institut del Teatre. Sala de la Devoció. Foto Putxinel·li.
Marionetes de La Corrida de Toros, de Carles Cañellas, de Rocamora Teatre. Secció Fils. Foto Putxinel·li.
Marioneta de Harry V. Tozer a la secció de Fils. Fons del MAE, Museu de les Arts Escèniques del Institut del Teatre. Foto Putxinel·li.
Joan, L’home de Carn, de Marcel·lí Antúnez. Amb els seus moviments, anima la sala de l’Alte, l’Observador d’Un Mateix. Foto Román Yñán, Arts Santa Mònica.
L’ocell de la companyia Artristras vola sobre l’escala que vertebra els dos pisos de Arts Santa Mònica. Foto Putxinel·li.
La processó de Robertos, titelles de Manuel Rosado, del Museu da Marionetes de Lisboa, una de les joies de l’exposició, dotada d’un moviment processional creat per l’inventor Oriol Font. Sala de la Devoció. Foto Putxinel·li.
‘La Brutal Pequeñez’, composició de Shaday Larios a la secció Nus d’Arts. Foto Putxinel·li.
Caps de Marioneta, de Mariona Masgrau. Fons del Museu del TOPIC de Tolosa. A la secció Nus d’Arts. Foto Putxinel·li.