Aquest any els titelles han estat presents a Sant Quintí de Mediona (Alt Penedès) durant els dies 10, 11 i 12 de juliol, al Campus Joan Amades de Cultura Popular i Tradicional. Al costat de conferències i dels més variats tallers com poden ser de música, de construcció d’inxes, de balls, de maquillatge, de gastronomia, de pirotècnia …, hi ha hagut el taller de ‘manipulació i confecció de titelles’ que la impartit l’actor, titellaire i constructor Eudald Ferré. Sis hores de taller repartides en 3 dies que han servit per a que un grup heterogeni de persones, des d’educadors a titellaires passant per curiosos i artistes plàstics, segueixin un recorregut per la història dels titelles mitjançant la projecció de fotografies que han servit d’exposició de titelles d’arreu del món. També s’han pogut tocar i manipular una nodrida quantitat de titelles de diferents tipus, orígens i tècniques que ha mostrat molt generosament, sobretot en abundància i diversitat (fins i tot han estat presents els titelles del seu darrer espectacle ‘El Zorro’), l’Eudald Ferré.
Joan Amades. Signes de mans.
Ombres, tiges, bunraku, guaratelle, titella català …, ha sigut part del vocabulari que s’ha sentit aquest tres dies i que segur que poc o molt haurà estat interioritzat pels assistents. Hi ha hagut temps per mostrar ‘aparells’ o ‘màquines’ característiques del teatre de titelles, com la ‘llengüeta’ i la ‘pipa de foc’. La construcció de siluetes per al teatre d’ombres, amb acetat i colorades, i una breu mostra de manipulació d’aquests perfils també han tingut un breu espai de temps.
Eudald Ferré amb el cocodril. Fotografia de Joan Gispert.
Bona part de les hores del taller han estat ocupades en la construcció dels petits personatges. Començant pel coneixement dels materials en que es poden fer: paper, cartró, làtex, neoprè, fibra de vidre …, i continuant amb una pràctica d’omplir uns motlles amb neoprè i làtex. Després el programa del taller va incidir en la pròpia elaboració del motlle amb guix, treballant dues tècniques diferents: amb recipient o ‘capsa’ i amb ‘llaunes’. D’aquesta manera és van modelar un parell de caps de titella amb fang dels que posteriorment es van treure els motlles amb les tècniques esmentades anteriorment. Tot plegat van ser sis hores que es van fer massa curtes per a conèixer tot el món del titella, però que han servit per a que molts dels assistents hagin tret una breu però concreta idea del teatre de titelles.
La pipa de foc. Fotografía de Joan Gispert.
Aquest any, a la segona edició del Campus Joan Amades de Cultura Popular i Tradicional, s’han celebrat els 125 anys del naixement del gran folklorista que li dóna nom, i ha estat un gran encert incloure per primer cop aquest apartat que atén el teatre de titelles tal i com ho entenia Amades: un teatre que té els seus orígens arrelats en les tradicions.
Omplint el motllo. Fotografía de Joan Gispert.
L’any passat, durant la primera edició d’aquest Campus, es va presentar el Centre d’Interpretació Joan Amades, com a garantia del reconeixement de la figura i el treball del folklorista. El seu interès pels titelles s’ha vist aquest any ben correspost amb el curs esmentat, cosa que és d’agrair. Només queda felicitar primer de tot a l’Eudald Ferré per la seva traça impartint aquest taller amb un temps molt ajustat i amb gran diversitat d’assistents, i a l’organització del Campus Joan Amades de Cultura Popular i Tradicional per haver programat enguany el taller de ‘manipulació i confecció de titelles’. Desitgem que els tallers referits al teatre de titelles continuïn estant presents en properes edicions del Campus i que es puguin consolidar com una oferta estable més.