A Catalunya al Monestir de Santes Creus i a Itàlia al Castell de Montefiore Conca, amb el lema “Dos territoris dos espais, una casa pel teatre”, Atelier della Luna es presenta (del 24 de juliol al 2 d’agost) com un projecte internacional de cursos de formació i especialització, vinculats bàsicament al teatre de titelles però també al teatre en general en indrets singulars.
Santes Creus. Fotografía d’Ilaria Costanzo.
Atelier della Luna, a més de buscar la qualitat dels docents, fa cursos en espais tant atractius i singulars com ho són un Monestir i un Castell, llocs tranquils i allunyats del ritme frenètic de la vida quotidiana, cosa que és un dels grans atractius de l’activitat.
El projecte Atelier della Luna va néixer el 2010 a Itàlia amb el suport del Comune de Montefiore Conca i la Província de Rímini. El 2014, el projecte va arrelar a Catalunya, organitzat pel titellaire vallenc Eudald Ferré i el seu homònim italià Luca Ronga conjuntament amb el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, la col·laboració de la Diputació de Tarragona i el suport de l’Ajuntament d’ Aiguamúrcia.
Santes Creus. Fotografía d’Ilaria Costanzo.
L’any passat va ser la Companya de Praga Forman Brothers Theatre l’encarregada de realitzar un magnífic curs de creació Teatral amb una quinzena de participants de països com Anglaterra, Austràlia, Suïssa, França, Itàlia, Espanya i Catalunya. Matej Forman i el seu equip van treballar durant 18 dies amb els alumnes a l’entorn de la seva visió artística i dramatúrgica de creació d’un espectacle.
Aquest estiu, l’Atelier della Luna dóna la benvinguda a la companyia Katkatha Pappet Arts Trust de Nova Delhi(India) amb la seva directora Anurupa Roy i el ballarí i titellaire Avinash Kumar.
Imágenes del trabajo del Katkatha Puppet Arts Trust.
La titellaire Anurupa Roy és la Fundadora i directora de Katkatha Puppet Arts Trust a Nova Delhi. Ha dirigit més de 20 produccions de titelles de Katkatha i altres grups de teatre. S’ha format en teatre de titelles al Dramatiska Institut de la Universitat d’Estocolm, Suècia amb Michael Meschke i a la Scoula De La Guaratelle a Nàpols, Itàlia, sota la direcció de Bruno Leone. Ha estat també artista resident a Rote Fabrik a Zuric, investigadora resident a l’Institut International de la Marionnette de Charleville-Mézières a França i al Deutches Fòrum für Figurentheatre und Puppenspeil, a Bochum, Alemanya. Ha estat professora al Departament d’Arts i Cultures Mundials d’UCLA, al NSD Bangalore i al Jamia Milia Islamia MCRC. Va ser guardonada per la Bismilla Khan Yuva Puraskar, Premi Nacional de Titelles a l’Índia, el 2006.
Avinash Kumar és ballarí de l’escola Seraikela Chauu. Ha treballat durant molts anys amb el coreògraf contemporani Astad Deboo de l’Índia. Ha coreografiat les obres per a la Katkatha Puppet Arts Trust des de 2008, companyia amb la que treballa també com a titellaire
El grup proposa un curs de 10 dies d’estança en el magnífic entorn del Monestir de Santes Creus. L’objectiu principal del taller és la interacció entre tècniques de titelles que tenen un paral·lelisme amb l’habilitat d’actors i manipuladors, en l’anatomia, en el moviment i en la creació de narratives.
Avinash Kumar. Fotografía de Jesús Atienza.
El taller buscarà establir relacions amb el material -objectes, titelles…- tractant-lo com un actor més en el drama. Aquest taller té com a objectiu, en última instància, trencar les normes tradicionals que normalment s’apliquen a l’entorn dels titelles. I ho fa utilitzant el Bunraku, una tècnica de titelles que prové del Japó, però que Katkatha aborda des d’una perspectiva i una interpretació pròpia, basada en la cultura de la Índia.
Per a això, els moviments del Bunraku han estat adaptats a un moviment autòcton basat en el Chauu, la forma de dansa d’Orissa a l’est de l’Índia i en exercicis de Kalaripayattu, forma d’art marcial de Kerala, i del Butoh , amb influències del punt de vista escènic d’Anne Bogart. Katkatha donarà als participants una pràctica on el cos del titellaire i el titella es fusionen en el moviment, una interessant visió del teatre de titelles contemporani.
Imagen del taller de 2014 en Santes Creus. Fotografía d’Ilaria Costanzo.
Les inscripcions estaran obertes fins el 22 de juliol a www.atelierdellaluna.com
Katkatha Pappet Arts Trust va visitar Tolosa, Madrid, Barcelona i Valls (Tarragona) el novembre passat, amb el seu espectacle About Ram, una adaptació del Ramayana com a història tràgica d’amor adaptada a l’estil innovador del KatKatha.
Va dir Toni Rumbau a Putxinel·li sobre l’actuació: “l’espectacle va ser una sorpresa per a tots els presents, ja que ningú s’esperava aquesta barreja tan ben resolta de registres diferents del teatre visual amb una història i un estil profundament respectuosos amb les històries tradicionals de l’Índia.
Tota l’obra està tractada amb una cura extraordinària en els detalls, en la gestualitat dels actors, i en la manipulació de les titelles, de fusta tallada, mogudes per tres o dos manipuladors que exerceixen de oficiants del ritu, ja que això és l’espectacle, d’acord amb la temàtica i amb l’estil tradicional del teatre de titelles a l’Índia. Però la seva gran novetat és que l’obra fuig dels esquemes estàndards de la tradició per esdevenir un teatre absolutament contemporani en les formes “.
Anurupa Roy. Fotografía de Jesús Atienza.
Actuació al final del curs.
L’any passat al Monestir de Santes Creus, amb l’ajuda dels artistes txecs, els participants al curs de Santes Creus van crear durant dues setmanes envoltats de paisatges únics, petites performances que van oferir al públic el darrer dia de curs, com a final del taller creatiu en el que van assistir més de 400 espectadors. Aquest any, els deu dies de curs dels KatKatha acabaran el dia 2 d’agost també amb un acte públic d’exposició i presentació dels treballs “com una celebració de la imaginació de tots els participants”.
Función al final del taller de 2014 en Santes Creus. Fotografía d’Ilaria Costanzo.