Vam poder veure aquest diumenge passat al Ateneu 9 Barris de Barcelona l’espectacle ‘About Ram’ de la companyia de Nova Delhi The Katkatha Puppet Theatre que dirigeix Anurupa Roy. Una actuació que s’ha d’inscriure com una extensió del Festival Guant de Valls realitzada a Barcelona en íntima col·laboració amb l’activíssima Associació Titellaire de Roquetes, que ha estat l’encarregada d’acollir els sis membres de la companyia, d’allotjar-los durant la setmana que han estat a Barcelona, i d’organitzar la representació a l’Ateneu 9 Barris. Per cert, la sala era plena de gom a gom i es va veure una assistència inusitada de titellaires que van acudir atrets per la crida dels de Roquetes. Un èxit total.
Foto de Jesús Atienza.
S’ha de dir també que l’espectacle va ser una sorpresa per a tots els presents, ja que ningú s’esperava aquesta barreja tan ben resolta de registres diferents del teatre visual amb una història i un estil profundament respectuosos envers les històries tradicionals de la Índia.
Foto de Jesús Atienza.
En efecte, About Ram ens parla d’una seqüència important del Ramayana centrada en l’exili de Rama i el rapte de la seva esposa Sita per Ravan, el rei de Lanka. També explica l’ajuda que rep Ram de Jánuman, el cabdill de l’exèrcit de simis aliat de Rama, la guerra i el incendi que provoca Jánuman a Lanka quan se li encén la cua, i la batalla final de Rama amb Ravan, representat aquest per una imponent màscara de dimoni. Finalment, Rama es veu obligat a escollir entre els deures de ser rei i l’amor que sent per la seva dona. Una decisió que envia Sita a l’exili mentre Rama regna ple de glòria al seu tro però sol durant la resta de la seva vida.
Foto de Jesús Atienza.
Una seqüència llarga i complexa de la gran epopeia del Ramayana que la companyia de Delhi borda a través de quatre manipuladors que també són actors i alguns d’ells ballarins, més una eficaç posada en escena amb el gran encert d’unes imatges animades des d’un ordinador projectades sobre unes persianes i que s’imposen com un poètic contrapunt visual a l’acció dels actors i de les marionetes.
Foto de Jesús Atienza.
Tota l’obra està tractada amb una cura extraordinària en els detalls, en la gestualitat dels actors, i en la manipulació de les marionetes, de fusta tallada, mogudes per tres o dos manipuladors que exerceixen d’oficiants del ritus, ja que això és l’espectacle, d’acord amb la temàtica i amb l’estil tradicional del teatre de marionetes a la Índia. Però la seva gran novetat és que l’obra fuig dels esquemes estàndards de la tradició per esdevenir un teatre absolutament contemporani en les formes. I és aquí on es veu la recerca d’un nou estil fet per Anurupa Roy, titellaire que coneix bé la tradició del seu país però que ha estudiat i residit a països com Suècia, França, Itàlia, Alemanya o els Estats Units. Un estil que es basa en una exquisida i radical llibertat en les formes, en l’ús de les imatges, tot mantenint l’obligat respecte a l’esperit de l’obra, de caire poètic i mitològic.
Foto de Jesús Atienza.
El contrast entre les imatges fetes des d’una perspectiva d’abstracció, de simetria en la seva animació i de distanciament formal, amb la vivaç presència gestual dels actors-manipuladors, és sens dubte la clau de volta del llenguatge creat per Anurupa Roy. Distanciament i foc de la gestualitat, per sostenir l’acció de les marionetes, centre de tot allò que passa a l’escenari. No podia ser d’una altra manera, en representar aquestes marionetes personatges divins de la mitologia hindú del Ramayana. Tot l’aparell teatral es posa així al servei dels titelles, de Rama especialment, des d’una actitud quasi reverencial dels manipuladors, fins al mateix ritme i qualitat de les imatges.
Foto de Jesús Atienza.
També el so, que els de Delhi van portar enregistrat, constitueix una poderosa banda sonora plena de ritmes i de música atmosfèrica, i que funciona a la manera d’un potent motor cinètic de l’acció.
Foto de Jesús Atienza
El públic, en el que hi havia totes les edats representades, va acollir l’espectacle amb entusiastes aplaudiments. En acabar, tots ens vam acostar a l’escenari per veure d’a prop els titelles i per felicitar els actors, molt contents de veure la càlida resposta.
Si voleu veure l’espectacle, encara teniu temps a Valls, demà 6 de novembre, a les 18h al Teatre Principal.
Anurupa Roy al final del espectacle. Foto de T.R.
El titellaire David Laín i el fotògraf Jesús Atienza, asistents a l’espectacle.