Quan l’òpera trenca els seus paràmetres habituals i s’endinsa vers un llenguatge interdisciplinar per situar-se en zones limítrofes, llavors entra plenament en els mateixos terrenys ambigus en els que tan còmode s’hi troben els llenguatges complexos del teatre visual i d’objectes. És per això que des de Putxinel·li mirem amb un gran interès la notícia de la imminent estrena de l’òpera “Dido & Aeneas Reloaded” a l’Amfiteatre Anatòmic de la Reial Acadèmia de Medicina de Catalunya, la RAMC, a Barcelona, un espai únic i insòlit, d’una bellesa i d’un impacte extraordinaris. Una única funció el dimecres 23, a les 21h.
Com indiquen els textos de presentació del projecte, es tracta d’una “òpera líquida de cambra” on quatre compositors han col·laborat amb una dramaturga i un director d’escena per re-versionar el clàssic “Dido & Aeneas” de H. Purcell. Una funció única en un emplaçament també únic: la Sala Gimbernat, en mig del Raval, és un dels amfiteatres anatòmics més antics i ben conservats d’Europa, construït al 1762.
Amb música de Raquel García Tomás, Octavi Rumbau, Xavier Bonfill i Joan Magrané, i llibret de Cristina Cordero, la interpretació anirà a càrrec de la soprano María Hinojosa i de la mezzo Anna Alàs i Jové, acompanyades del clarinetista Víctor de la Rosa i la violoncel·lista Cèlia Torres, i amb incorporació de música electrònica.
Sigenen la direcció musical: Joan Magrané, la direcció escènica: Jordi Pérez Solé, el figurinisme: Isabel Velasco, la il·luminació: Sylvia Kuchinow i el moviment: Anna Romaní.
El projecte és una iniciativa d’Òpera de Butxaca i Nova Creació que busca oferir a compositors, llibretistes i directors d’escena emergents un espai per experimentar el món de l’òpera i evolucionar els formats. Dividida en quatre passos, en aquesta història clàssica re-visitada (o “reloaded”), hi ressonen molts ecos actuals i s’entreveu un paral·lelisme amb l’Europa contemporània i la seva lluita entre “la sobirania i la identitat o la inclusió econòmica i social”, tal com resa el text de promoció de l’obra.
La peça viatjarà després a Madrid per participar a la Semana de la Ópera Actual organitzada per la Fundación Autor a la Sala Berlanga, el dia 25 d’octubre.