Sembla que Barcelona vol posar-se al dia després d’un cert declivi viscut en les últimes dècades. Demà, divendres 16 de març, comença el TOT Festival que organitza el Poble Espanyol, un lloc emblemàtic com pocs de la ciutat, un centre lúdic-turístic que ja des dels seus inicis ha sabut juntar cultura, artesania, arquitectura i activitats per a les famílies. Un Festival modest en les seves dimensions, però que té com a director artístic Jacques Trudeau, Secretari General de Unima Internacional, la qual cosa dóna a l’event una amplitud de mires considerable.
El TOT Festival sorgeix davant del buit que va deixar la desaparició del Festival Internacional de Titelles de Barcelona , que després de canviar de nom successivament a causa dels complexes propis de la modernitat, va acabar perdent la seva ànima i el seu propi ésser. L’enorme treball fet al seu dia per l’Institut del Teatre en defensa d’aquest gènere teatral va ser dilapidat sense remissió d’un dia per l’altre, i el buit deixat l’està ocupant en aquest moment aquesta iniciativa privada amb el recolzament de bona part de la professió, que des del primers instants es va prestar a participar en el mateix.
Un programa generós i de qualitat ocuparà els distints espais del Poble Espanyol durant dues setmanes. Hi haurà representacions, amb alguns grups intenacionals de primera fila (Hilary Chaplain, el Bialostocki Teatr Lalek de Polònia, el Teatro dei piedi d’Itàlia, una estrena absoluta amb una coproducció catalano-escocesa, i molts altres espectacles). La programació es completa amb el curs que fa Hilary Chaplain sobre “Comèdia Física” i amb diversos encontres professionals, a més a més d’un Off de titelles de carrer i d’actuacions nocturnes.
Una altra circumstància especial otorga a Barcelona una certa capitalitat titellaire: el text que el dia 21 de març, Dia Internacional del Titella, serà llegit a més de vuitanta ciutats del món, l’ha escrit Joan Baixas, un ben conegut amic i titellaire català. Ell el llegirà en directe aquest diumenge proper al Poble Espanyol, i després compartirà amb Jacques Trudeau un diàleg públic sobre el treball d’aquest peculiar artista, per a gaudiment dels qui allà estarem.
Dèiem abans que Barcelona s’està situant de nou en el panorama mundial dels titelles. Potser la raó principal que ens permet dir-ho, a més de les consideracions abans esgrimides, és l’enorme creativitat que existeix avui a la nostra ciutat. Pràcticament hi ha estrenes cada setmana, de grups nous o d’artistes que provenen de mil camps i llocs diferents. Ajuda a això l’existència de nous espais, bars i teatres que s’han obert als titelles. Més els ja veterans que cumpleixen amb una funció importantíssima.
Des de Putxinel•li, no podem més que congratular-nos d’aquesta emergència creativa i titellaire, que considerem reflexe de l’excel•lent moment que viu el gènere a tot el món. Com dèiem en el nostre primer editorial, avui el centre de gravetat titellaire del planeta està canviant i noves capitals i països emergeixen amb força increïble i saba nova. L’encontre el maig a Chengdu marcarà sens dubte un abans i un després en el món dels titelles. Canvis i emergències que des dels nostres tres portals volem testimoniar.